KV opintojakso 24-26

Suomi-viikko

 Maanantai 16.3 (karoliina)

Viikko aloitettiin ranskalaisten opiskelijoiden kanssa tutustumisleikeillä. Leikkien ja tehtävien avulla saimme kaikki oppia uusia asioita toisistamme.

 Me suomalaiset olimme valmistelleet Suomi esitelmän, jonka pidimme ranskalaisille päivän alussa. Ranskalaiset saivat yleistietoa Suomesta ja koulunkäynnistä. Koulupäivän aikana ranskalaiset opiskelijat osallistuivat suomalaisten oppitunneille ja pääsivät seuraamaan opetusta. Monet meille normaalit asiat olivat ranskalaisille täysin uusia. 

Illalla osa vietti aikaa yhdessä ja tutustuivat omiin, sekä muiden vaihtopareihin paremmin.


Tiistai 17.3 (maija)

Päivä aloitettiin lukujärjestyksen mukaisesti oppitunnilla. Oppitunnin jälkeen oli ruokailu, jonka jälkeen lähdimme autoilla kohti Oulua. Ensimmäisenä ranskalaiset pääsivät näkemään Nallikarin. Moni ranskalainen näki jäätyneen meren ensimmäistä kertaa. 

Nallikarin jälkeen lähdimme kiertämään Oulun keskustaa kävellen ja pidimme samalla esitelmiä. Suomalaiset opiskelijat olivat valmistelleet esityksiä Pikisaaresta, Oulun linnasta, Ainolan puistosta, tuomiokirkosta, kauppahallista ja aitoista, toripoliisista, sekä Valkeasta. Viideltä n. puolet oppilaista lähtivät syömään Varikko Panimoon ja loput kävivät ostamassa ruokaa Valkeasta ja menivät sitten Toppilaan kiipeilykeskukseen. Monet ranskalaisista pääsivät maistamaan ensimmäistä kertaa irtokarkkeja, joista he pitivät.

Kiipeilimme pari tuntia ja sen jälkeen minä ja pari muuta menimme meille. Annoimme ranskalaisille Fazerin suklaata, salmiakkia, karjalanpiirakoita ja munavoita. He maistoivat myös Gifflareita, joista he pitivät todella paljon.


Keskiviikko 18.3 (Onni)

Keskiviikkona olimme koululla ensimmäisen oppitunnin ajan, jonka jälkeen menimme syömään. Sen jälkeen lähdimme Oulun yliopistolle, jossa Antonio Calo piti meille esitelmän uusiutuvasta energiasta. Sen jälkeen kävimme katsomassa Nokian uutta rakennusta. Ranskalaiset oppivat uuden suomen kielen sanan "tylsä".

Illalla pelasimme padelia, joka oli kaikkien mielestä mukavaa.


Torstai 19.3 (Minja)

Lähdimme torstai aamuna 8.30 bussilla kohti Rokuaa. Perille päästyämme meille pidettiin luento Rokuasta ja opimme paljon uutta. 

Luennon jälkeen meille oli järjestetty ulkoilua ja erilaisia aktiviteetteja, mm. jäälohkareiden irrottamista jäisestä järvestä, sekä oman rokuan taiteilua lumesta. Noin tunnin kestäneen ulkoilun jälkeen menimme Rokuan hotellille syömään lounasta. Lounaan jälkeen menimme hetkeksi takaisin ulos ja kiertelimme mm. Rokuan hotellin piha-aluetta ja meille kerrottiin lisää Rokuan alueesa ja luonnosta. Ulkoilun jälkeen kodassa oli lettukahvit. 

Lettukahvien jälkeen lähdimme hotellin kylpylään, jossa olimme noin kaksi tuntia. Kylpylän jälkeen menimme bussilla takaisin lukiolle ja päivä päättyi noin klo 19. Reissu oli kaikista mukava ja virkistävä. Ranskalaiset oppivat myös uutta Suomen luonnosta.


Perjantai 20.3 (Anni S.)

Perjantaina kaikki menivät lukujärjestyksen mukaisesti aamutunneille ja sitten menimme syömään lounasta. Lounaaksi oli maksalaatikkoa ja ranskalaiset opiskelijat eivät pitäneet siitä yhtään. Viimeisen oppitunnin aikana menimme kuviksen luokkaan tekemään julisteita viikon aikana kerätyistä roskista. Jokainen ryhmä teki oman julisteensa ja lopuksi esittelimme ne toisillemme. 

 

Tämän jälkeen koulupäivä päättyi ja jokainen sai mennä hetkeksi kotiin. Koululla piti olla takaisin klo 16.00 ja menimme kirkonkylän koulun kotitalous luokkiin leipomaan ja kokkaamaan suomalaisia ruokia. Teimme esim. mustikkapiirakkaa, pullaa ja kinkkukiusausta. Kokkailut loppuivat noin klo 19 aikoihin.

  

 Menimme osan porukan kanssa meille viettämään iltaa. Se oli ranskalaisille mukava viikon lopetus ja he näkivät revontulet ensimmäistä kertaa. 

 


Ranska-viikko

Sunnuntai 3.5 (Anni A.)

Reissu alkoi kuuden jälkeen aamulla, kun tapasimme porukalla Oulun lentokentällä. Kaikki olivat innostuneita, vaikka väsyttikin. Lento Helsinkiin lähti puoli kahdeksan aikoihin ja kahdeksan jälkeen olimmekin jo Helsingissä. Helsingin lentokentällä pidettiin muutaman Ranska- esitelmät ja sen jälkeen oli vapaa-aikaa ennen kuin lento lähtee Pariisiin. Lento Pariisiin sujui hyvin ja Pariisissa oltiin noin kolmelta iltapäivällä(paikallista aikaa). 

  

Saimme laukut nopeasti ja seuraavaksi oltiinkin jo minibussissa matkalla Lochesiin. Bussimatka kesti noin neljä tuntia ja pysähdyimme kerran paikallisella huoltoasemalla. Bussimatka sujui rattoisasti maisemia katsellen ja nukkuen. Saavuimme Lochesiin puoli kahdeksalta ja siellä ranskalaiset perheet olivat meitä vastassa. Jälleennäkeminen ranskalaisten kanssa oli mukavaa ja kaikkien matka jatkui omiin perheisiin illalliselle ja nukkumaan.

 


Maanantai 4.5 (Elle)

Aamu alkoi klo 8.00 oppituntien seuraamisella, jotka kestivät ruokailuun saakka. Ruokailun jälkeen lähdimme kävellen kohti Lochesin keskustaa ja vierailimme kaupungin nähtävyyksillä. Sää oli todella ensin todella sateinen, mutta onneksi paluumatkalla koululle aurinko alkoi paistamaan. Ennen koululle palaamista kävimme vapaavalintaisissa paikoissa syömässä ja sitten lähdimme kotia kohti.


Tiistai 5.5 (Ronja)

Aamupäivällä seurasimme oppitunteja ja kävimme myös tutustumassa ammattikoulun puoleen. Oli kiinnostavaa nähdä, millaista opiskelu on täällä ja miten koulupäivät eroavat Suomesta. 

Söimme lounaan koululla ennen kuin lähdimme vierailulle upeaan Chateau de Chenonceau -linnaan. Linnavierailu oli hieno kokemus, ja pääsimme ihailemaan sekä linnan sisätiloja, että kaunista ympäristöä. Päivän lopuksi palasimme koululle ja lähdimme sieltä omiin isäntäperheisiin.


Keskiviikko 6.5 (Veera)

Keskiviikko aamuna kävimme yhdellä oppitunnilla ranskalaisten kanssa, jonka jälkeen lähdimme Lochesin torille. Kiertelimme siellä hetken ja teimme samalla ranskalais opettajan tekemää visaa, jonka kysymykset liittyivät Lochesin toriin. 

Iltapäivällä tarkistimme visan vastaukset ja opiskelimme samalla ranskan kielen sanoja. 

Koulupäivän päätyttyä lähdimme osan porukan kanssa viereiseen Tours -kaupunkiin, jossa vietimme loppu illan. Kiertelimme paikkoja ja kävimme syömässä porukalla Toursissa.


Torstai 7.5 (Meea)

Heräsimme aamulla viimeistä kertaa host-perheistämme. Koululle piti saapua viimeistään klo 8.00 ja lähdimme sieltä minibussille kohti Toursia klo 8.30. Aamupäivällä osallistuimme opastetulle kaupunkikierrokselle, jossa kuulimme Toursin historiasta ja pääsimme näkemään vanhoja rakennuksia läheltä. Kaupunki vaikutti erittäin kauniilta ja rauhalliselta. 

Kierroksen jälkeen muutaman suomalaisen opiskelijan vaihtoparit liittyivät seuraamme. Lounas syötiin pienemmissä porukoissa omavalintaisessa paikassa, jonka jälkeen oli muutama tunti vapaa-aikaa kierrellä kaupungilla. Kokoontuminen oli juna-asemalla klo 16.00, jolloin haimme laukkumme minibusseista. Junamatka Pariisiin lähti noin klo 16.20.

Pariisissa metrolippujen saamisen kanssa oli hankaluuksia, mutta lopulta saimme liput ja pääsimme jatkamaan matkaa hotellille. Hotellille saavuttiin noin klo 19.30, jonka jälkeen veimme tavarat huoneisiin ja lähdimme syömään. Illan päätteeksi kaikkien tuli olla takaisin hotellilla klo 22.00.


Perjantai 8.5 (Rasmus)

Aamulla pidimme loput ranska-esitelmät hotellin pihalla, jonka jälkeen tytöt lähtivät Louvre -museoon ja pojat lähtivät Parc de Princesille, PSG jalkapallostadionille.

  

 Vierailuiden jälkeen oli vapaa-aikaa, onka jälkeen kävimme syömässä ja shoppailemassa. Sitten menimme katsomaan katakombeja. 

 

Katakombien jälkeen menimme kaikki yhdessä syömään Eiffel-tornin lähelle. Sen jälkeen menimme katsomaan Eiffel-tornia ja kiipesimme tornin päälle. Loppu illalla oli vapaa-aikaa.

 


Lauantai 9.5 (Matias)

8.30-9.00 oli hotellilla vapaavalintainen aamupala, jonne kaikki eivät kuitenkaan menneet. Kaikki selvisivät ajoissa paikalle, kun lähdimme aamulla taksilla kohti lentokenttää. Pariisin kentällä aikaa oli muutama tunti ennen lähtöä. Helsinkiin saavuttuamme odottelimme Oulun lentoa noin tunnin. Väsymystä oli ajoittain enemmän ja ajoittain vähemmän, mutta suurin osa löysi itsensä nukkumasta jossain vaiheessa matkustuspäivää. Päivän sää oli onneksi hyvä Pariisissa, sekä Suomessa, joten päivä ei vielä tuonut arjen harmautta mieleen. Oulun lentokentällä saimme laukut nopeasti ja siitä kaikki lähtivät omiin koteihinsa.

  


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

KV-opintojakson opiskelijat pohtivat hiilijalanjälkeään

Erasmus+ kurssi Bolognassa